CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Sunday, September 28, 2008

pengalaman kerja aku...

ni pekerjaan aku skang....
sebagai ICT trainer.....
n skang aku incharge kat satu cc...
aku start masuk kat company ni 4sept dlu, klu tak silap la...
tapi itu masa aku training sampai 3weeks...
dalam company ni byk org keja tapi byk yg buat praktikal la...
aku pun telah mengenal smua diaorg ni walaupun tak mendalam...
aku dapat tau la perangai sorang2 ni serba sidikit...
itu lumrah biasa la nak bekawan kena kenal dlu...
dalam masa 3-4 hari la kut aku leh kenal...
suasana kerja ok la,bosan pun tak berat pun tak...
kerja ni bertempat kat cc...
smua org yg aku kenal dapat menjalinkan hubungan yg baik dgn aku...
tak dak masalah...
cuma da kadang2 yg degil...
tapi itu biasa lah...
da satu ketika dalam menjalankan tugas aku,budak2 praktikal ni de klas...
tak tau la topik apa yg diperbincangkan...
aku buat macam biasa kerja aku...
tetiba aku dikejutkan dgn marah2 n suara menangis...
aku pelik gak la kenapa tetiba jd cam tu...
rupa2nya da prob yg timbul...
then aku just buat dgr tak dgr sbb itu tak termasuk dalam diari aku lg....
selepas kelas aku bersembang la dgn diaorg tny apa yg telah terjd...
aku dgr n aku cuba tenangkan diaorg...
disamping itu cuba jugak menyelesaikan masalah...
aku cuba fahami...
masalah yg berlaku rupa2nya masalah kebiasaan...
ini apa yg telah aku fahami...
bila terdapat 1 masalah timbul...
akan terdapat yg protest,yg diam n sebagainya...
masalah ni aku tak ketengahkan la sbb dah berlalu...
apa yg aku nak sebutkan kat sini...
bila tiada persefahaman akan jd lebih teruk suatu masalah...
bila ada kedegilan,susah memahami antara lain,hyn pk hanya dia yg betul,mcm2 lg...
itu semua hanya kepentingan diri sendiri...
apa yg patut dipkkan adalah matlamat utama...
objektif utama...
kenapa kita hadir?
kenapa kita buat kerja?
apa tujuan kita?
apa sumbangan kita?
tapi pada aku...
apa yg aku rasa bla bersama diaorg ni aku tak rasa yg diaorg ni pemberontak...
boleh ja aku masuk line...sembang2...
melawak dan mcm2 lg...
aku tak nampak kat mana yg masalah pada diaorg...
mungkin cara aku approach diaorg membuatkan diaorg menerima aku...
aku pun tak pasti...
tapi diaorg slalu di blacklist kan tapi aku sendiri tak nampak kat mana sebenarnya...
stakat pengenalan aku...
stakat pemerhatian aku...
stakat pemahaman aku...
stakat penafsiran aku...
masing2 ada kelemahan dan kekuatan...
tapi persetujuan,persefahaman sgt kurang...
pendekatan dan komunikasi yg digunakan juga mungkin ada kekurangan...
sbb dari pengalaman terdahulu...
setiap kali alami proses macam ni akan ada masalah seperti ini...
ada yg jd happy ending...
ada yg tak...
apa yg aku tulis ini ialah dari apa aku faham,apa aku mengerti...
aku tidak mencampurkan apa yg diwar2kan oleh sesiapa...
kerana mulut badan boleh binasa...
kerana telefon buruk persengketaan boleh berlaku...
apa yang penting Tuhan mengetahui segalanya...
di sini hanya coretan dalam diri aku...

0 comments: